torsdag, juli 25, 2019

Är det konstigt att man längtar bort nån gång

”Är det konstigt att man längtar bort nån gång” [hitlåt från 1971 med Lena Andersson], nej det är kanske inte så konstigt... Jag har förmånen att ha ett liv jag [i stort sett] trivs med, men jag drömmer mig gärna bort nån gång.
Någon klok har skrivit ”vi måste ha en längtan för att leva” en annan klok ”drömmer man inte blir man galen”. Så jag drömmer...
Googlar på världsresor, sistaminuten resor, weekend på hotell, om att finnas till i rätt sammanhang... Många längtar till himlen. Nej, de flyr inte, de står för sin längtan. 
Men inte så sällan... Vi har inte tid till det! Alla har lika mycket tid, men vi har olika tidsuppfattningar. Den som är ensam vill bara att någon ska ta en del av hans tid för gemenskap. Den som har kalendern full vill bara ha någon obokad timme. 
Drömmarna och Tiden. Två avgörande delar av livet. Hitta din plats där du kan drömma. Och dröm. Hitta din plats där du kan hantera tiden. Att vila kan vara hemligheten att nå båda. Någon uttrycker det som att vila i Gud...
”Den som har kommit in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina.”

[Bästa sorten inspirerad av boken ”Det händer när du vilar”]

Inga kommentarer: