fredag, september 26, 2008

Varumärkesvärde av Bästa sorten

Enligt European Brand Institute i Wien har Nokia världens mest värdefulla varumärke.

Här är 10-i-topp-listan
1 Nokia (telekom, Finland)
2 LVMH (lyxprodukter som champagne och konjak, Frankrike)
3 Vodafone (telekom, Storbritannien)
4 Telefonica (telekom, Spanien)
5 Unilever (livsmedel, Storbritannien)
6 Mercedes-Benz (bilar, Tyskland)
7 BMW (bilar, Tyskland)
8 RBS (finans, Storbritannien)
9 France Telecom (telekom, Frankrike)
10 Deutsche Bank (finans, Tyskland)
3 svenska företag finns med på topp 50-listan; Eriksson (25, )IKEA (39) och H&M (45).

Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster. Varumärken är en typ av immateriell egendom. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten. Ett varumärke kan bestå av ett ord, en logotyp eller ett koncept som är unikt. Varumärken som är mycket väl kända kan vara en mycket stor ekonomisk tillgång för ägaren.
Mera om Varumärke:
Vårda ditt varumärke (
Microsoft)
Varumärkesguide (Region Skåne)
Mer om Varumärke här på Bästa sorten snart...

Inga kommentarer: