Uppmuntra live var del 1 i Bästa sortens serie i hur du bygger ett bra team (grupp, enhet). Nu är det del 2 och då handlar det om att ge återkoppling - feedback.
Kom ihåg att muntlig feedback alltid är bäst eftersom det ger dig chansen att föra en dialog med medarbetaren/teammedlemmen. Kommunikation består ju inte bara av ord. Ditt kroppsspråk, dina gester och miner förstärker ditt budskap. Återkoppling som syftar till en förändring hos en enskild ska alltid ske i enrum! Om du ger feedback till en enskild person inför en grupp så ska den vara positiv.
Feedbackbron
# Om du verkligen vill uppnå förändring och förbättring med din feedback är det bättre att du frågar än påstår något. Då får medarbetaren chansen att berätta utan att förklara eller gå i försvar. Frågorna bygger en bro av förståelse genom dialog.
# Om du verkligen vill uppnå förändring och förbättring med din feedback är det bättre att du frågar än påstår något. Då får medarbetaren chansen att berätta utan att förklara eller gå i försvar. Frågorna bygger en bro av förståelse genom dialog.
Hamburgermetoden
# Tänk positivt-negativt-positivt! Börja alltid med positiv feedback, då bygger du självkänsla hos medarbetaren. Sedan kan du ta upp det du vill att ska förändras eller förbättras. Ta inte allt på en gång, välj ut en sak så att medarbetaren får en chans att koncentrera sig på att utveckla just det. Avsluta samtalet med att uppmuntra det som medarbetaren är bra på. Tänk på den positiva feedbacken som ett hamburgerbröd och förändringen som du vill åstadkomma som hamburgaren.
# Tänk positivt-negativt-positivt! Börja alltid med positiv feedback, då bygger du självkänsla hos medarbetaren. Sedan kan du ta upp det du vill att ska förändras eller förbättras. Ta inte allt på en gång, välj ut en sak så att medarbetaren får en chans att koncentrera sig på att utveckla just det. Avsluta samtalet med att uppmuntra det som medarbetaren är bra på. Tänk på den positiva feedbacken som ett hamburgerbröd och förändringen som du vill åstadkomma som hamburgaren.
Tre jag-budskap
# Om du ska ta upp ett svårt eller känsligt ämne i din feedback kan du använda en trestegsraket. Börja med att säga: "När du gör så här..." - lägg fram fakta och gör klart att det är medarbetaren som gör något som du vill ska förändras eller förbättras. Fortsätt med: "…upplever jag detta..." - som gör dig medansvarig genom att din upplevelse är en del av problemet. Avsluta med: "Hur löser vi det...?" - som visar att ni har ett gemensamt ansvar och chans att agera.
# Om du ska ta upp ett svårt eller känsligt ämne i din feedback kan du använda en trestegsraket. Börja med att säga: "När du gör så här..." - lägg fram fakta och gör klart att det är medarbetaren som gör något som du vill ska förändras eller förbättras. Fortsätt med: "…upplever jag detta..." - som gör dig medansvarig genom att din upplevelse är en del av problemet. Avsluta med: "Hur löser vi det...?" - som visar att ni har ett gemensamt ansvar och chans att agera.
(källa: Motivera genom feedback av Stephanie König och tidningen Chef)
Det kommer fler delar i serien av Bästa sorten, snart...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar