tisdag, februari 15, 2022

OS Guldmedaljören

Reporter till Nils van der Poel: 
 ”Vad är det som gör att människor utsätter sig för all träning, försakar allt för att få stå med en guldmedalj?”

”Jag tror att det är viktigt att behöva förstå att man inte gör det för en guldmedalj. Oavsett vilket liv man väljer att leva så offrar man saker, så är det. Så fort man väljer att gå åt ett håll har du också valt att inte gå åt alla andra håll samtidigt. Det är grundförutsättningen för att gå någonstans överhuvudtaget. Men på den stigen som man går, får man ju uppleva alldeles fantastiska saker, även fast det är uppförsbackar så är det också väldigt fin utsikt när man kommit upp. Och det är väl det som gör det värt det. 

 Att få vara på den här resan med människor man tycker väldigt mycket om. Då blir det inte så himla betydelsefullt var den slutar. En film med tragiskt slut är också en bra film, och en film med ett fint slut blir man glad av. Jag är väldigt glad för den här medaljen jag har runt halsen och att ha tagit mig hit, men varför gör man det? Jag tror inte att vi väljer våra drömmar, de väljer oss. Sen är det upp till oss att välja om vi vill förverkliga dem eller inte. Och det verkar som att människor som försöker förverkliga dem mår bättre” Nils van der Poel alltså…

Inga kommentarer: