fredag, januari 24, 2020

Regeln för Microsofts svenska VD

Hélène Barnekow, vd för Microsoft i Sverige, har försökt att hitta balansen med en 50-30-20-regel.
”Tidigare gjorde jag allt som poppade upp och kändes bråttom. Nu försöker jag ha en tanke bakom hur jag spenderar min tid.”
50 procent ska gå åt till externa möten med kunder och partners.
”I den roll jag har är jag väldigt mycket ansiktet utåt för vårt företag”, förklarar hon.
20 procent av sin tid lägger Hélène Barnekow på det hon kallar governance, på hur organisationen ska styras, och på att utvärdera affärer.

”30 procent vill jag vara närvarande med medarbetare. Ta spontandiskussioner eller vara med i en kreativ fas när vi ska hitta på nya lösningar för en kund.”
Ärlighet behövs i den där närvaron.
”Folk vill höra dina ord på vad som händer. Inget corporate message, utan hur du tänker kring det själv.” Som chef kan du få rejäl utväxling av den tid du lägger på medarbetare. ”Man kan märka hur folk blir så lättade bara av ett informellt coachningssamtal, där man ställer lite frågor och berättar vad man själv håller på med. Den tiden tror jag är extremt värdefull.”
Hélène Barnekow berättar i Chef Dilemma om hur hon sedan länge färgkodar sin kalender utifrån 50-30-20-regeln.



Inga kommentarer: