Ställ om din dygnsrytm i god tid om den ändrats under ledigheten. Då är du piggare första arbetsveckan. 1.
Låt jobbstarten bli ett avstamp för att förändra arbetet om du inte är nöjd med det. Efter semestern har du haft jobbet på avstånd och fått mer perspektiv på det. 2.
Prioritera. Fundera över arbetssituationen tillsammans med din arbetsgrupp. Vad vill var och en prioritera? Det kan vara olika saker. Man kan förstå varandra bättre, jämka och stödja varandra. Det spar energi. 3.
Bli mer tidsmedveten. Många är obotliga tidsoptimister som gör att de inte hinner bli klara med en uppgift eller bara gör den halvdant. Planera arbetet så att du känner att du gör ett bra jobb och är nöjd och stolt över det. 4.
Säg nej om det blir för mycket, men gör det med bra argument. Annars är risken att du bara får dåligt samvete. 5.
Ha kontroll över din arbetssituation och utnyttja den flexibla tekniken på ett smart sätt. Då kan det till exempel kännas bra att jobba hemifrån eller på helger ibland eller bli lättare att få en bra balans mellan arbete och fritid. 6.
Ha roligt på jobbet. Ta vara på luncher, fikaraster och andra arbetspauser. Det ger energi och man kan utbyta viktig informell information. 7.
Försök lösa konflikter direkt när de uppstår. Konflikter binder din energi. 8.
Låt jobbstarten bli ett avstamp för att förändra arbetet om du inte är nöjd med det. Efter semestern har du haft jobbet på avstånd och fått mer perspektiv på det. 2.
Prioritera. Fundera över arbetssituationen tillsammans med din arbetsgrupp. Vad vill var och en prioritera? Det kan vara olika saker. Man kan förstå varandra bättre, jämka och stödja varandra. Det spar energi. 3.
Bli mer tidsmedveten. Många är obotliga tidsoptimister som gör att de inte hinner bli klara med en uppgift eller bara gör den halvdant. Planera arbetet så att du känner att du gör ett bra jobb och är nöjd och stolt över det. 4.
Säg nej om det blir för mycket, men gör det med bra argument. Annars är risken att du bara får dåligt samvete. 5.
Ha kontroll över din arbetssituation och utnyttja den flexibla tekniken på ett smart sätt. Då kan det till exempel kännas bra att jobba hemifrån eller på helger ibland eller bli lättare att få en bra balans mellan arbete och fritid. 6.
Ha roligt på jobbet. Ta vara på luncher, fikaraster och andra arbetspauser. Det ger energi och man kan utbyta viktig informell information. 7.
Försök lösa konflikter direkt när de uppstår. Konflikter binder din energi. 8.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar