tisdag, juni 02, 2020

Mannen drunknade, eller...

Det var en man som satt i ett hus, och det började regna. Det blev översvämning och huset började fyllas med vatten. Mannen var dock lugn och litade på Guds hjälp. Det fortsatte regna och första våningen började fyllas med vatten. Nu kom en räddningsbåt och man ropade till mannen att komma ut. 
- Nej, sa mannen, min Gud ska rädda mig.
Räddningsbåten åkte iväg. Det fortsatte regna, och övervåningen fylldes med vatten. Nu kom en räddningshelikopter och man ropade till mannen i megafon att klättra upp på taket för att bli räddad.
- Nej, sa mannen, min Gud räddar mig.
Så var hela övervåningen vattenfylld och mannen klättrade ut på taket. Helikoptern kom tillbaka och bönföll mannen att komma med.
- Nej, sa mannen, min Gud ska rädda mig, det vet jag.
Mannen drunknade såklart, och i himlen frågade han Gud med besvikelse i rösten varför Gud inte hade räddat honom.
- Va? sa Gud. Jag skickade både räddningsbåt och räddningshelikopter, men du ville ju inte följa med.

Inga kommentarer: