fredag, december 31, 2021

2021

Vilket år! 

Vi fick uppleva en fantastisk Sommar vid havet i Mellbystrand, vid havet i Kalmar, den underbar familjedag på Österlen och den skånska beachen [bara för att nämna något]. Vi fick njuta av några härliga Spa 2021, ett antal utflykter i det sydliga Sverige och vi fick umgås rikligen med familjen och med vänner. En topp i december var Carolas julkonsert i Sigtunaladan. 


Jag fick förmånen att arbeta 40 %, vara ledig 60 %, bli storligen avtackad efter alla arbetsår, börja en ny säsong i livet och bli senior och -minsann- nyanställd som timanställd. Glädjen stack iväg något när jag blev nominerad till ett nationellt pris för goda arbetsinsatser genom åren. 

Vilken förmån att nu få arbeta med projekt som är hur roligt som helst och vilken ära att få fixa lunch till hustrun flera gånger i veckan ;)


Vilket år!

Det uppstod ett nyväckt intresse för odling. Både tomater, sallad, rädisor och annat spirade och förgyllde. Och när det var dax för hösttermin var det också dax att bli student.

Det blev inte Milano och ingen utlandssemester 2021. Det blev en långweekend i Berlin under hösten med ’mina’ fyra flickor. Så kul! 

Året inleddes med en rejäl sjukdomsperiod, covid-19 sjuk. Pandemin har präglat också detta året. Stress och press för att mota Olle [!], d v s smittan, i grinden på äldreboendet. Sjukhusen, arbetsplatsen, skolan, hemmet, allt har präglats av smittan. Mycket blev inte alls som det kanske var tänkt. Uppoffringar... jovisst, kanske inte så mycket uppoffring, trots allt, [åtminstone inte för mig] åtminstone inte utifrån ett globalt och historiskt perspektiv [eller?]. Och någon uppoffring har sannolikt räddat någon i min [och din] närhet. Tredje vaccinsprutan i december var så välkommen! 


Vilket år! 

Olika situationer, olika vägval, olika reaktioner, olika ageranden sätter också stora delar av agendan för en under ett år. Så också 2021. Omvärlden -som ovan- arbetskamrater, bekanta, vänner, kyrkan och, inte minst, familjen. 

Det här året har också -precis som alltid- tankarna varit hos och böner har betts för familjen, barn, barnbarn och andra.


Jag vet vad jag gör. Jag har en plan - att ta hand om er, inte överge er, att ge er den framtid som ni drömmer om.” [från The Message på svenska]


Vilket år! 

”Vi ställer inte in. Vi ställer om.” Du har hört uttrycket. Håll avstånd. Fysisk distansering först, för att under några veckor under året återgå till [nästan] normalt, för att åter intensifiera restriktionerna. Det sociala samspelets betydelse ska på intet sätt underskattas. Att se varandra i ögonen, på nära håll, ska på intet sätt underskattas. En kopp kaffe vid samma bord, de ni! 


Vilket år!

2021 avslutas med nyårsfirande -i år inte i den egna bubblan- utan med några få nära vänner. 


Aldrig ensam

Du lämnar aldrig mig 

lämnar aldrig mig 

Stor är din trofasthet!”


Tack 2021! Välkommen 2022! 


Gott Nytt Friskt å Välsignat År av absolut Bästa sorten tillönskas Eder alla -anno 2022-


God Bless You All! 



Inga kommentarer: