måndag, februari 07, 2022

Vårdcentralen en vanlig dag i februari

Besök på vårdcentralen.

För ett par veckor sedan fick jag ett telefonsamtal från vårdcentralen. Frågan som ställdes var: vi har en tid, vill du komma hit på en årskontroll? 


De närmaste två och en halv sekunderna flög en massa tankar i skallen [aldrig tidigare kallad, varför nu, känner mig kry, hur mår jag egentligen] och svaret blev: Klart jag vill!


Sagt och gjort, tid bokades för provtagning [tidig måndagsmorgon, fastande] och ett par dagar senare ett läkarbesök. 


I förra veckan var jag på vårdcentralen. Läkaren, en pigg och väldigt trevlig man i 75-årsåldern med skrynklig vit rock, tog mycket vänligt emot mig.  


Var så god och sitt! Ja, dina prover ser bra ut. 


Kontroll blodtryck u. a. 

Kreatinin. Albumin. Kolesterol. Natrium. Glukos etc etc. ”För övrigt är han mycket välmående”, enligt anteckningarna. 


Jag inte bara känner mig….


Allt är bra! 


Just nu vill jag leva! 

Känna luften i mina lungor (Just nu!)

Känna blodet som pulserar (Just nu!)

Känna ljuset i mina ögon (Just nu!)

Känna tiden som passerar (Just nu!)


Tack Gode Gud! 



Inga kommentarer: