torsdag, december 31, 2020

2020

Vilket år!

Vi fick uppleva en fantastisk Sommar Roadtrip Sverige 2020. Vi fick njuta av några Spa 2020. Jag fick förmånen att arbeta 50 % och vara ledig 50 %. Jag fick arbeta med utvecklings- och framtidsfrågor, vilken favör! Jag fick vara dagledig [!] vissa dagar och fått äran att laga till en lunch till hustrun flera gånger i veckan! 


Vilket år!

Det blev inte Milano vid 40-års jubileet. Det blev inget Cypern med vän-gänget. En pandemi satte käppar i hjulet. En pandemi har präglat året. Stress och press för att mota Olle [!], d v s smittan, i grinden på äldreboendet. Sjukhusen, arbetsplatsen, skolan, hemmet, allt har präglats av smittan. Mycket blev inte alls som det var tänkt. Inte alls! Uppoffringar... jovisst, kanske inte så mycket uppoffring, trots allt, [åtminstone inte för mig] åtminstone inte utifrån ett globalt och historiskt perspektiv [eller?]. Och någon uppoffring har kanske räddat någon i min [och din] närhet.


Vilket år! 

Olika situationer, olika vägval, olika reaktioner, olika ageranden sätter också stora delar av agendan för en under ett år. Så också i år. Omvärlden -som ovan- arbetskamrater, bekanta, vänner, kyrkan och, inte minst, familjen. Det här året har extra intensivt präglats av bön för familjen, barn och barnbarn. ”Jag vet vilka tankar Du har för mig Tankar av frid, tankar av hopp Jag vet vilka tankar Du har för mig Min framtid är helt i din hand.”


Vilket år! 

”Vi ställer inte in. Vi ställer om.” Du har hört och sett uttrycket. 2020 har varit omställning. Max 50. Max 8. Max 4. Håll avstånd. Fysisk distansering. 

Evenemangen och samlingarna har inte fått vara stora. Har inte fått vara alls! Trist att inte få träffas. Trist att inte få kramas. Trist att inte få lyssna tillsammans... Det sociala samspelets betydelse ska på intet sätt underskattas! 


Positivt däremot att många evenemang istället landat direkt i vårt vardagsrum [jag kommer osökt att tänka på den gamla låten ”himlen har landat” -lite precis så!]. Streamade konserter. Streamade gudstjänster. Streamade allt möjligt... Att få lyssna och se ett stort antal härliga gudstjänster, fantastiska predikningar,  uppfriskande andakter och en och annan konsert från när och mer fjärran i TV-soffan har, helt enkelt, varit av bästa sorten. I egenskap av dagledig [!] vissa dagar har det funnits tid att lyssna... Inspirerande! Uppbyggligt, inte minst då i en tid som denna!


Vilket år!

2020 avslutas med nyårsfirande i den egna bubblan och karantänvistelse... ”Aldrig ensam, Du lämnar aldrig mig lämnar aldrig mig Stor är din trofasthet!”


Låt nu Omtanke och Generositet mot varandra och andra bli det nya året -Anno 2021- 

Gott Nytt Friskt å Välsignat År av absolut Bästa sorten! 


God Bless You All! 






2 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket bra sammanfattat 😀👍nya tag 2021

Bästa sorten sa...

Tack! 👍🏻